Mina egenbundna böcker

Jag älskar att göra egna album och böcker och blev så glad när jag för något år sedan hittade en teknik för att kunna sy ihop mina egna anteckningsböcker. Jag använder coptic-stich tekniken och det finns tutorials på YouTube för den som vill veta mer om hur det går till. Som alltid är det lite knixigt i början men nu när jag fått in tekniken så går de väldigt fort att göra. 

Det roliga med den här tekniken är att jag kan välja själv om jag vill dölja ryggen eller inte. Det behövs inte då stygnen är jämna och fina (ser ut som kedjestygn) och man kan variera färgen på bomullsgarnet som jag använder att binda med. 

Det sägs att man ska använda vaxad bomullstråd men jag vaxar vanligt bomullsgarn (virkgarn) med bivax istället för att köpa färdigvaxad tråd. Det gör ju att jag kan välja på mycket fler färger på garnet.

På bilden nedan ses tre av de böcker jag bundit med coptic-stich tekniken. 




0 kommentarer:Kommentera



Skicka en kommentar